Jostakin se on pakko aloittaa, huokasi puu ja laittoi esiin ensimmäisen hiirenkorvansa.
Näiden Susanna Jussilan sanojen siivittämänä, aukeaa tänään myös minun ensimmäinen hiirenkorvani, Clean Up Consulting.
Kauan, tarkkaan ja harkiten pohdittuani, päätin, että uskallan toteuttaa unelmani yrittäjyydestä. Haluan tuoda osaamiseni ja ammattitaitoni verkostoni ja tulevien asiakkaideni saavutettaviin.
Rakastan puhtautta. Melkein koko työurani, olen tuottanut suoraan, tai epäsuorasti roolini kautta puhtautta ja sitä kautta vaikuttanut satojen tuhansien, luultavasti jopa miljoonienkin ihmisten elämiin vuosittain.
Olen onnekas, että olen saanut olla osaltani tuottamassa turvallisia, terveellisiä ja puhtaita elämyksiä tilojen käyttäjille jo miltei 20 vuotta.
Puhtaus-tarinani alkaa erään hotellin kerrossiivoojan tehtävästä Rovaniemeltä vuonna 2002. Halusin tehdä jotain merkittävää, jossa näkisin omien kätteni jäljet heti, kun työ on suoritettu. Niinhän siinä kävi, että sille tielle jäin. Niin hienoa on puhtaus.
Ilokseni olen saanut kohdata urallani ihmisiä, joilta olen voinut parhaat oppini ammentaa. Haluankin tässä kiittää sinua Tuula, olet suurenmoinen esikuva. Arvostan valtavasti sitä, kuinka äidillisellä otteella ohjasit minua ja mahdollistit urakehitykseni ensiaskeleet. En koskaan unohda siteemme merkitystä. Sinun oppejasi noudattaen, olen arvostaen ja tukien luotsannut aina myös omaa henkilöstöäni. Kunnioittaen, kuunnellen, arvostaen ja kiittäen. Esihenkilö ei ole mitään ilman osaavaa ja innostunutta tiimiä.
Vuonna 2010 muutin pääkaupunkiseudulle. Vaikka pääsinkin silloisen työnantajayrityksen sisällä siirtymään eri paikkakunnalle, jouduin kuitenkin aloittamaan miltei kaiken alusta, sillä tuossa vaiheessa olin jo kasvanut roolissani ja luonut uraa sekä verkostoja pohjoisessa. Verkoston rakentaminen täällä pääkaupunkiseudulla kävi kuitenkin reippaasti, sillä jo varhain, ymmärsin sidosryhmien merkityksen ja yhteistyökumppaneiden arvostamisen. Valtavan iso kiitos myös pitkäaikaiselle työnantajalleni, joka mahdollisti jatkuvan kouluttautumisen ja istutti minuun elinikäisen oppijan siemenen.
Työssäni palveluesimiehenä, koulutin itse myös paljon henkilöstöäni. Nautin kouluttamisesta ja sen tuomasta innostuneisuudesta työyhteisöön. Vuonna 2016 olin tullut siihen vaiheeseen, että halusin lähteä rakentamaan uraani puhtausalan kouluttajana. Tein rohkean päätöksen, irtisanouduin ja pääsin kouluttajaksi ammatilliseen oppilaitokseen. Noiden vuosien aikana, opiskelin myös ammatillisen opettajan pätevyyden. Nautin työstäni kouluttajana ja minulla oli ihanat työkaverit sekä opiskelijat.
Vuoden 2018 alussa kuitenkin sain soiton ja tarjouksen, josta en sittemmin voinut kieltäytyä. Palasin hetkeksi liike-elämän pariin ja palvelujohtajaksi yritykseen, jonka arvot pystyin itsekin helposti allekirjoittamaan. Alkoi kolmen vuoden intensiivinen kehitysprojekti, josta nautin kaikki kolme komeaa vuotta. Ihanan ja ammattitaitoisen tiimini sekä parhaimpien asiakkaideni kanssa saavutimme huikean kehityksen. Jossain taustalla kuitenkin kaikki nuo vuodet kaipasin opettamaan ja haaveissa eli idea omasta yrityksestä, jonka avulla voisin auttaa mahdollisimman montaa organisaatiota onnistumaan arjessaan. Korona-ajan tuomien haasteiden ja sitä kautta hyvin raskaiden kuukausien aikana minulle selkeni, että haluan palata opettajan työhön. Opettajan toimi varmistui ja se mahdollisti minulle myös konsulttiyritykseni perustamisen.
Helmikuussa 2021 keskusteltuani Mian, työelämäni personal trainerin kanssa, uskalsin vihdoin pistää hihat heilumaan ja niin syntyi Clean Up Consulting. Minun ensimmäinen yrityselämäni hiirenkorva keväällä 2021.
Mia, kiitos, että olet tukenut minua tällä matkalla, ilman sinua, en olisi ehkä tässä nyt kirjoittamassa ensimmäistä puhtaus-blogiani yrittäjänä.
Haluan tällä tarinallani myös kertoa ja innostaa lukijoita, miettimään kuinka monipuolinen ja paljon mahdollistava ala puhtausala on. Tällä alalla voit olla mitä vain, ja vain taivas on rajana urakehityksellesi.
Puhtausalan ammattilainen, siivooja on yhteiskunnan toimintojen mahdollistaja ja jokaisen organisaation VIP henkilö. Tämän pandemian keskellä nuo VIP henkilöt mahdollistavat meille puhtaat liikennevälineet töihin ja kouluun, puhtaat päiväkodit, terveyskeskukset, sairaalat, toimistot ja kaupat.
Miksi et siis tarjoaisi henkilöstöllesi parhainta mahdollista? Kutsu Puhtaus- coach apuun tästä, jos arjessasi on haaste, johon tarvitset ratkaisua.
Aurinkoista ja ilon täyteistä kevättä.
Hanna Ojamo,
Puhtaus – coach
Hei Hanna, UPEETA! Onnea ja tsemppiä uusiin haasteisiin? Puhtausala tarvitsee sinunlaisia ihmisiä.
Kiitos Ama, yhdessä, puhtauden puolesta. Hanna